Det følgende blev til for en del år siden, inspireret af udvekslinger og sparring på mail i et stort erhvervskvindenetværk. I årene efter, er mine Tips og Tricks til kommunikation på skrift, blevet efterspurgt flere gange og de indgår nu også i den bog, jeg har på vej.
De gode råd er toppen af kransekagen, for under dem gemmer sig viden, indsigt og værktøjer om kommunikation, relationer og personligt lederskab.
Det kan du få mere at vide om i de foredrag og workshops, jeg holder om temaet.
Det skal der til, for at kommunikationen i Cyberspace bliver Styrkende
Det skrevne ord har stor magt. Og ikke nær så mange nuancer, som det talte. Med mindre vi er så grundige, at vi skriver romaner, altså.Jeg har nogle huskeregler, som jeg især bruger, når mine følelser kommer i kog. Du får dem her til inspiration:
- Dit tonefald og kropssprog er usynligt for modtageren, der altså har frit spillerum at forestille sig din attitude, dit humør og din hensigt.
- Bliv på din egen Banehalvdel; spørg dig selv, hvilken betydning det her har for dig? Er det noget, du bliver nødt til at forholde dig til?
- Søg efter budskabet hos afsenderen og tag udgangspunkt i det.
- Se bort fra klodsede og dårlige formuleringer og fejl. Stil spørgsmål, hvis du er i tvivl om budskabet.
- Hvis det er nødvendigt for dig at tage til genmæle, så gør det i form af åbne, undersøgende spørgsmål. De må selvfølgelig gerne være kritiske, men aldrig nedgørende eller ironiske. Jeg plejer at skrive en kort indledning, der ridser min opfattelse af budskabet op og fortælle, at det giver anledning til en række spørgsmål. Det fornemme er ved det er at vedkommende får mulighed for at spejle sig i dig og din virkelighedsopfattelse, og derved forstå situationen bedre.
- Undersøg dine egne motiver for at svare; spørg lige dig selv om, hvor eventuel vrede, forurettelse og krænkelse kommer fra?
- Skriv i et sobert sprog som den, du er. Vi kan pludselig blive så stive og formelle i vores sprog, når vi skal udtrykke uenighed og stærke holdninger på skrift.
Selv har jeg, som sagt, siddet og kogt indvendigt flere gange, mens jeg har formuleret et sobert og sagligt skriv med en række spørgsmål. I de situationer er det mit tastatur, det går ud over…
Og pudsigt nok; efter jeg er begyndt at håndtere mine Cybersamtaler på den måde, er der sket mindst 2 gode ting:
- Jeg får givet udtryk for, at der er andre måder at se tingene på end den, jeg har modtaget på en venlig og imødekommende måde.
- Jeg får en hel del positive tilbagemeldinger. Jeg tror, det er fordi, jeg undlader at tage de endimensionelle briller på. I stedet for sætter jeg tingene i spil og inviterer til en åben udveksling om mangfoldige meninger og synspunkter.
Eksempler på Styrkende Kommunikation i situationen:
- ‘Hvor er det sjovt, at du skriver det sådan. Jeg har en helt anden vinkel på den sag.’
- ’Har jeg forstået dig rigtigt, når jeg opfatter det, du siger sådan her: …………?’
- ’Hvor er det forunderligt, så mangfoldige måder, vi oplever tingene på. Jeg mener nemlig, …’
- ’Tak fordi, du gav mig anledning til at polere min viden og holdning til dette emne af.’
- ’Kunne vi lege med tanken om, at vi ikke behøver at blive enige i denne sag?’
Skriv så løs af hjernens og hjertets lyst. Og går det helt galt, så grib knoglen og ring til vedkommende.
God Pli i cyber-relationer
Jeg mener, det er meget vigtigt, at vi gør os klart, hvad vi vil, når vi fører cyberkommunikation, så det også bliver berigende og inspirerende. Samtaler i cyberspace handler også om relationer og god pli. Det med relationerne får du meget mere om i Afdelingen for Styrkende Relationer og Fællesskaber (i bogen), og der er sådan set ikke forskel på IRL og virtuelle relationer.
Det med ’God Pli’ vil jeg gerne sige lidt om her. Det er såmænd ganske simpelt. Det er rigtig god stil at kvittere tilbage, når du har modtaget noget fra andre – også selvom du ikke kan forholde dig til det, du måske skal gøre eller svare på lige nu. Skriv bare en kort hilsen, med tak for mailen, og fortæl hvad der videre sker i situationen samt at du vender tilbage. Tænk bare på hele jobmarkedet, hvor ansøgninger og henvendelser sker elektronisk. Jeg hører igen og igen, at folk der har gjort sig ulejlighed med at sende en ansøgning, går i usikker uvidenhed, om deres ansøgning er modtaget og de er kommet i betragtning. Det er da bare ikke i orden. Det samme gælder kunder og forretningsforbindelser; giv et svar – det styrker relationen og signalerer velvilje og god stil.
Telefon: 22 32 54 43 | Mail: samtaleakademiet@gmail.com | Esterhøjvej 16 | 4550 Asnæs
© 2011 Alle rettigheder er forbeholdt SamtaleAkademiet.dk